Hasonló termékek
Kuhn és a relativizmus
Létezik-e valamilyen korokon és kultúrákon átívelő racionalitás? Ez jellemzi és vezérli-e a tudományos megismerést? Van-e valamiféle „józan ész”, közös emberi ésszerűség, amelynek ítélőszéke előtt a sokféle megközelítésből kibontakozhat az igazság és megteremthető a tények közös világa?
Politika és diskurzus
Szabó Márton politikafilozófiai invenciója
Filozófia a globalizáció árnyékában: Richard Rorty
Kortárs angolszász érzelemfilozófia
A kötet az érzelmek természetét, kategorizációját, fenomenális jellegét és egyéb filozófiai vonatkozásait nem elszigetelten, hanem más mentális állapotokkal és a cselekvéssel való összefüggésükben tárgyalja.
Értelem és történelem
Mottónk Bourdieu 2000/2001-es tanévben a College de France-ban tartott bevezető előadásából arra a viszonyra kérdez rá, amely tanulmánykötetünk alapkérdése, és ami re a címben az értelem és történelem szavakkal utalunk. Ez a kell és a van, a normatív és deskriptív, az előírás és a leírás közötti viszony kérdése. Ez a kapcsolat a meg ismerés két aspektusát jelenti – jelen esetünkben a kultúránk kiemelt tudásformája, a tudományos ismeretek, a „tudás” filozófiai és történeti vizsgálatát. Ez a viszony problematikus és ugyanakkor alapvető jelentőségű napjainkban.
Létre nyílt lehetőség
Ismeretelmélet és metafizika Aquinói Szent Tamás és Duns Scotus filozófiájában
Jelen kötet tárgyát Aquinói Szent Tamás (1225–1274) és Ioannes Duns Scotus (1266–1308), a skolasztika virágkorának két kiemelkedő filozófusa által megfogalmazott ismeretelméleti és metafizikai gondolatok képezik.
Leírás
Az előttünk fekvő könyv tézise szerint a német felvilágosodás Leibnizcel és Thomasiusszal kezdődik. Elkülönül mind a később kezdődő és a vallással szemben sokkal kritikusabb franciától, mind az angol empirizmustól ama stabil metafizika révén, amely kezdetben Leibniz teodícea- koncepcióját tekinti modellnek. A filozófia emancipálódását a teológiától egyfelől Christian Wolff példája mutatja, aki a filozófiát a vallási üdvtörténet helyére akarta illeszteni, másfelől Hermann Samuel Reimarusé, aki a természetes teológiát bibliakritikájának mércéjéül használta. Ugyanakkor a Spinoza-értelmezés kontextusában
nyilvánvalóvá válik, hogy a 17. század spiritualisztikus tendenciái még a felvilágosult 18. században is sokáig érezhetők voltak.
A német felvilágosodás másik sajátos vonása jogi-historikus szerkezete, melyet Christian Thomasiusnak köszönhet. A történeti tények ismeretét összekapcsolta az állampolitika célszerűségi megfontolásaival, és így egyrészt új
körvonalakat adott a gyakorlati filozófiának, másrészt a filozófiát a történelem ügyében is illetékessé tette. Az eredmény egy históriailag megalapozott pragmatikus államfilozófia volt, amely összekapcsolta egymással a toleranciát és az
államérdeket, a polgári kényelmet és a felvilágosult abszolutizmust. Ez a felvilágosult
populáris filozófia, ahogyan azt Friedrich Nicolai képviselte, nagy mértékben stabilizálta a németországi viszonyokat.
A kötet a német felvilágosodás filozófiáját nem Kant felől visszatekintve ábrázolja, hanem olyan önálló filozófiaként, amilyenként a korszak szerző
tekintettek rá. Csak a kanti perspektíváról történő tudatos lemondás alapján mutatkoznak meg a német felvilágosodás filozófiájának alapvető sajátosságai, amelyeket tömören a teodícea és a tények címszó jellemez.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Schmidt-Biggemann W. |
Megjelenés | 2011 |
Terjedelem | 284 oldal |
Kötészet | ragasztott, puhatáblás |
ISBN | 9789632363707 |
Fordító | Boros Gábor, Simon József |
Sorozat | A filozófia útjai sorozat |