Hasonló termékek
Könnyek könyve
Csak tenger és ég és nap. Koordináták nincsenek. És kényszer sem, hogy lenniük kéne. Csak nap és víz és semmi. Semmi más. Semmi, ami fontos. Csak ami lényeges. Semmi. Más.
A Bánk vére projekt
„...ölni tudtok, jó urak: bezzeg
Ha életet tudnátok adni, akkor
Érdemlenétek meg az uralkodást.”
Katona József: Bánk bán
Aszfaltangyal
A kötet alcíme „képaláírások” – versek festmények (Segantini, Szűcs Attila, Szüts Miklós, Vojnich Erzsébet képei) „alá” és fényképek (többek között Halas István, André Kertész, Nádas Péter fotói) „hátoldalára”.
A fényképezőgépek optikáján át és az ecsetvonásokból a költő portréja rajzolódik ki – fotók és festmények által élesen.
Ahogy teltek az évek
Körülvett a pártállami rendszer abszurd világa, és éreztem azt, hogy a családom nem akar ennek cinkosa lenni. Nem nagyon tudtam, milyen stratégiákkal lehet ennek a világnak a visszáságait kikerülni. Ők sem. Úgy tűnt, hogy az egyetlen stratégia a tudás megszerzése volt. Az ember legyen jó tanuló, így próbáljon egyfajta védettséget kialakítani maga körül a szakmai teljesítményével. Én jó tanuló kislány voltam.
A konkrét jelentés poétikája
Ebben a kötetben Fülep Lajos (1885-1970) azon művészetfilozófiai írásait próbálom értelmezni, amelyek az 1930-as évek elejétől az 1960-as évek végéig keletkeztek, és a maguk idejében nagyobb részt kéziratban maradtak, csak az utóbbi években kerültek kiadásra. Ezeknek a szövegeknek az olvasása után - melynek folyamatát szeretném bemutatni - az a meggyőződésem, hogy Fülep élete második felében írott művészetfilozófiája, illetve a hozzá kapcsolódó további kéziratok szorosan összefüggő és egymásra épülő elképzelések világává állnak össze.
Vízhomok
A Vízhomok szerzője ismeri a titkot: többet mond, mint amennyit kimond, többet sejtet, mint amennyit elárul. Budapesttől Párizsig, a Balatontól Arles-ig, kislánykortól az első szerelmen át egy bonyolult, szívfájdító kapcsolatig huszonnyolc sokértelmű, teljes fényében (és teljes titokzatosságában) megmutatott pillanatát látjuk a főszereplő Éva életének. A könyv huszonnyolc novelláját két belső monológ foglalja keretbe: e két pólusból indulva egyszerre kezd párbeszédbe egymással a nő és a férfi, az élet és a művészet.
Leírás
Nemcsak hajdani családtörténeteink, de a közelmúltunk is tele van lezáratlan történetekkel és megválaszolatlan kérdésekkel, amelyeknek egy része epigenetikusan átörökítődik belénk. A kötetből az is kirajzolódik, hogy az élet veszélyes - és minél kevésbé az, annál kevésbé élet. Az elmúlt időkben mások bőrébe bújva több monográfiát írtam, ebben a kötetben azonban leginkább magamhoz rendezem a hozzám kapcsolódó történeteket: úgy, ahogyan megéltem őket. Egyéni emlékeim egy részét rögzítettem, s ezek meglehetősen személyes hangvételűek lettek. Talán túl kitárulkozó ez a kis kötet, ám reményeim szerint nem váltam magamutogatóvá. Epizódokba sűrítve egy meglehetősen viharos évszázad kelt életre benne. Régóta halott emberek élednek fel egy-egy történet vagy anekdota kedvéért. Az alapvetően fontos kérdésekre viszont nincsenek és nem is lehetnek végső válaszok, csupán azokat kereső próbálkozások.
ARDAY GÉZA (Bp., 1973) József Attila-díjas irodalomtörténész és író. A református egyetem elvégzése után, 2000-től irodalomtanárként, majd egy évtizedig a közigazgatásban, több minisztériumban dolgozott. Legutóbbi munkái: Errefelé sok a valóság (2019); Aki mindent másként lát (2018); Iránytű az emigrációban - Cs. Szabó László pályaképe (2018); Horizontmentés (2015); Gyermektelen írók a diktatúra idején (2013). Jelenleg a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének alkotói ösztöndíjasa, a Magyar Írók Egyesületének tagja.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Arday Géza |
Megjelenés | 2021 |
Terjedelem | 142 oldal |
Kötészet | kartonált |
ISBN | 9789634148029 |