Hasonló termékek
Tobit / Tóbiás könyve
Szöveg - Hagyomány - Teológia
Az Ószövetség ún. "deuterokanonikus" könyvei - Tóbiás/Tobit, Judit, 1-2 Makkabeusok, Sirák fia, Salamon bölcsessége, Báruk, Jeremiás levele, Eszter és Dániel kiegészítései - előrendű fontosságú információkat szolgáltatnak a Kr. e. két évszázadban élő zsidóság teológiájának, illetve tágabban vett eszmetörténetének és világlátásának megértéséhez.
Szabadság és fenomenológia
- Tanulmányok Husserlről és Heideggerről
Minden kinyilatkoztatás kritikájának kísérlete
„A vallás az evangéliumok óta nem nyert e műhöz fogható támaszt, és nélküle rövid időn belül az evangéliumok is rosszul jártak volna.” Karl Leonhard Reinhold – Fichte elődje a jénai katedrán – nyilatkozott így Fichte első nyomtatásban (névtelenül) megjelent művéről, bár igaz, hogy a közvéleményhez hasonlóan Kant munkájának tartotta. Az ésszerűség a kinyilatkoztatás mércéje, állítja a korra jellemzően Fichte, s minthogy olyan tárgyról van szó, amelyet a tiszta elméleti ész segítségével sem bizonyítani, sem cáfolni nem lehet, Kantot követve a gyakorlati ész területére utalja a kérdést.
Útkereső értelmezések
- A Magyar Filozófiai Társaság Hermeneutikai Szakosztályának munkáiból.
Hagyományok dialógusban
„Ki vagy te?” – faggatják a Jeruzsálemből érkezők a Keresztelőt. Ezzel a kérdéssel kezdőik a János-evangélium cselekménye. „Ki vagy te?” – szegezik később Jézusnak a kérdést vitapartnerei. Az evangélium megírása válasz erre a kérdésre. Az első század végén egy Krisztusban hívő tanítvány a szinoptikus evangéliumokból ismert hagyománnyal párbeszédet folytatva megfogalmazza, kinek tartja az Emberfiát, az evangélium főszereplőjét. „Mit kerestek?” – ez Jézus első szava a Negyedik evangéliumból.
Az ismétlés
Az ismétlés című könyv – két másik művel együtt, amelyek közül az egyik a Félelem és reszketés – 1843 októberében jelent meg Koppenhágában. Kierkegaard rövid élete (1813-1855) alatt elképesztő mennyiségű könyvet írt, talán egy személyben volt zseni és grafomán, mind a művek minőségét, mind azok mennyiségét tekintve. Ez a mű, amely egyszerre híres regényes formában megírt szerelmi történetéről és egészen különös erővel megjelenített Jób- értelmezéséről, az idők során a szerző egyik legismertebb és legkedveltebb írása lett. Rilkét például arra készteti, hogy dánul tanuljon azért, hogy a szerző műveit eredetiben olvashassa. Az ismétlés a világirodalom egyik legszebb és legszemélyesebb vallomása a szerelemről. Személyes és szenvedélyes.
Leírás
Jelen kötet tárgyát Aquinói Szent Tamás (1225–1274) és Ioannes Duns Scotus (1266–1308), a skolasztika virágkorának két kiemelkedő filozófusa által megfogalmazott ismeretelméleti és metafizikai gondolatok képezik. Tanulmányunk fő célja annak megmutatása, hogy a sokszor pejoratív értelemben vett európai metafizikus gondolkodás mintaképének tekintett középkori filozófusok igen magas szinten tárgyalták az ismeretelméleti problémakör azon kérdéseit, amelyek bizonyos igények bejelentésére sarkalták őket a metafizika területén. Adott ismeretelméleti peremfeltételek mellett először ők néztek szembe néhány olyan problémával, amely nagyban foglalkoztatja a kortárs filozófia mind analitikus, mind kontinentális irányzatát. E problémák vizsgálata elsősorban a Duns Scotus gondolkodása által felvetett problémák mentén történik meg. A létezés és a lehetőség metafizikai analízisében adódó struktúráknak az isten elméje számára adott objektumokra való kiterjesztése által Scotus megelőlegezi a felvilágosodás racionalista ágának kérdésfelvetéseit. Ám a skót filozófus szerint a racionális teológia végkövetkeztetése nem a leibniz-i optimizmus: Scotus szerint ez a világ a lehető világok legjobbika, de mégis egy elég rossz világ.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Simon József |
Megjelenés | 2012 |
Terjedelem | 202 oldal |
Kötészet | ragasztott, puhatáblás |
ISBN | 978-963-236-640-1 |