Hasonló termékek
Az augmentum a görög és az indoiráni nyelvekben
Keats világa
John Keats (1795-1821) az angol romantikán belül a sajátságos neoklasszicista irányzatot képviselte. Verseiben a fegyelmezett, felemelően
tiszta és tökéletes formát az emberi, a személyes tökéletlenség és a halandóság fájdalma hatja át, a Szépség eszményét a halál közelségének tudata árnyékolja be. Kispolgári családban született. Korán árvaságra jutott; rövid élete anyagi gondokban s a huszonhárom éves korában jelentkező betegségének lázában telt el.
Költészet és szakralitás
Az imponálóan gazdag, sokrétű szakirodalmat feldolgozó, kitűnő tanulmánygyűjtemény a költői nyelv elemzésével foglalkozik − elsősorban a kognitív szemantika elméleti keretében. A szerző azt a − minden természetes nyelvre sajátosan jellemző − nyelvi világképet, világmodellt kutatja a magyar és a japán költészet kiválasztott példáiban, amely felfejthető, kibontható a nyelvek, illetve a költői nyelvek jelentésszerkezeteiből, s amely a mitopoétikus világmodellel is rokonítható. Vallja, hogy − az álmokhoz, mítoszokhoz, népmesékhez, archaikus imákhoz hasonlóan − a szépirodalmi nyelv is őrzője lehet azoknak az ősi léttapasztalatoknak, sajátos kognitív mintázatoknak, melyek átszövik a különböző kultúrákat, s lenyomataik tetten érhetők a nyelvi struktúrákban, a szavak jelentésszerkezeteiben.
Szó-függő-híd
Az elmúlt évtizedekben a magyar kulturális és közélet egymással ellenséges táborokká szakadt, s ezek ma már távolabb állnak egymástól, mint a két világháború között az urbánusok és a népiek. Ahogy akkor, úgy ma is pusztító erejű ez az ellentét. Írásaimban, ha közvetett módon is, de reflektálok erre a helyzetre, ahogy például a Szó-függő-híd szóösszetételt is a feszültség oldásának reményével választottam könyvem címéül.
Leírás
The question of aesthetics and aesthetic experience – from Agamben’s first books onward,
which speaks of the destruction and refoundation of aesthetics – to the latest works, which
are essentially commentaries of collections of paintings and poems – never disappears from
Agamben’s theoretical horizon.
According to Agamben the greatest enigma of art is that we do not know why we need art in
the first place. Humans are not only thinking and talking animals, but also creatures that
create artworks and find enjoyment in them too. Agamben’s own answer as to what art is
good for is not aesthetic but fundamentally ethical: art is inseparably part of the happy life
(vita beata).
Veronika Darida is philosophe, aesthete, dramaturg. She is the Chair of the Department of
Aesthetics at Eötvös Lorand University. Her main research interests are contemporary
philosophy and theory of art.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Darida Veronika |
Megjelenés | 2022 |
Terjedelem | 132 oldal |
Kötészet | kartonált |
ISBN | 978-2-343-25355-8 |